sannevdwijst.reismee.nl

Van backpack tot waterval

Terug in Laos. Vorig jaar mocht ik er vijf maanden wonen en werken. Nu ben ik terug, niet alleen. Samen met Sjors. Onze eerste week is een feit en dat verdient een Reismee-update!

Aankomst

30 oktober vertrokken we uit het koude Nederland. Na een vermoeiende reis, met een (halve) overnachting in de buurt van Bangkok Airport, arriveerden we vlakbij de grens van Laos. Twee dagen en drie vluchten verder. Het wachten op een visum kan vijf, tien minuten of uren duren. Lastig om te zeggen wanneer ze (mijn ex-collega's) ons op konden komen halen. Na een dik uur stond Mon dan ook ineens naast me! Koung en zij waren samen met een minivan gekomen en een hysterisch meidengegil volgde.

Ontbijt, lunch,avondeten

De dagen die daarop volgden, bestonden heel eerlijk uit de bovenstaande dagdelen. Is in Nederland natuurlijk ook wel zo, maar daar ben je ook (nog gewoon) aan het werk. Hier hebben we natuurlijk vakantie en daarom geen planning. In de ochtend samen ontbijten, om twaalf uur stipt lunchen met Mon en Koung en in de avonduren weer met Vanpheng of Koot eten. Raar maar waar, we hadden het keidruk! Even op de koffie bij die, op bezoek in de nieuwe winkel van Pheng, een Lao bbq (sindad) met Estelle en Chom of nog even een lemon soda met Danielle en Willem. In de ochtenduren de tempels bezoeken en Sjors laten zien waar ik nou een half jaar heb doorgebracht. Voelt erg vertrouwd! In de middaguren (vergeet niet dat het hier ietsje warmer is dan in NL) met een ijskoude Beerlao in 'mijn tuintje' aan de Mekong een boekje lezen. Het bezoek aan de nightclub Marina ('voor de high society girls', aldus Mon) was weer legendarisch, waar we de hele avond aan het proosten (njok njok) bleven en waar ook Afrojack zijn fans heeft gevonden.

Het zuiden

Aan alles komt een einde, maar niet aan Vientiane. 24 november zorgen we dat we daar terug zijn voor het huwelijk van Koung. Ze is zo trots als een pauw dat we komen, al worstelt ze zelf nog steeds met de datum. Typisch Lao, ik glimlach en houd haar nauwlettend in de gaten. Mijn Lao 'sim' (rok) ligt al klaar en het leuke zwartje shirtje heb ik ook al zien hangen. We laten Vientiane voor een paar weken achter ons, om door te reizen naar het zuiden van Laos.

Bolaven Plateau

Met de nightbus vertrokken we naar het zuiden. Vorig jaar ben ik met Koung naar Takhek (haar hometown) geweest dus ik kende de road een beetje. De staat van de bus was (verassend) verbeterd en we hadden het zelfs ijskoud door de airco. Het Bolaven Plateau van Laos staat bekend om zijn koffie- en thee plantages en de watervallen. We sliepen in een hutje op palen, met uitzicht op drie watervallen. Het geluid van het water hoorde je de hele dag en dat ... werkt ontzettend rustgevend. Op aanraden van Danielle zijn we op eigen houtje een dag gaan hiken en voila: hoogtepunt 1 van onze reis werd een feit. We passeerden tijdens deze reis niet alleen meerdere watervallen: we kregen het ook voor elkaar om eerst aan de top te staan, om vervolgens het water op onze gezichten te voelen helemaal onderaan... aan de voet. TE GEK! We hebben elkaar een paar seconde ongelovig aan staan kijken, toen we zagen wat voor paadje we hadden gebruikt. Een heel klein beetje risisco moet kunnen, anders zie je niks (zou Chris Zegers zeggen). Wij hebben het gedaan, gezien, gevoeld, beleefd. Super.

4 000 islands

Vanochtend stonden we al vroeg aan de kant van de weg. Liftend. Niet schrikken: we gaan er geen gewoonte van maken, maar ons hutje lag tenslotte niet aan de kant van de weg. Om er weer 'weg' te kunnen, moesten we een stukje lopen en liften om in de dichtsbijzijnde stad te komen. En zo'n local bus levert de mooiste momenten op. Op het moment zelf snap je er niks van, maar na afloop kijk je er met een grote glimlach op terug. Zo werden we er bij een tankstation uit gehaald, moesten we vervolgens met een tuktuk naar het centrum, daarna weer met een tuktuk terug naar het bus station en hey (volg je het nog): daar vertrokken we naar de 4 000 islands. Met een tuktuk. Onderweg stop je vaak om de locals die aan de kant van de weg staan te wachten, mee te nemen. Zij nemen een berg spullen mee, daar kan ik met mijn loodzware backpack nog U tegen zeggen! Een fiets op het dak, eten voor een heel weeshuis of een televisie: alles moet en zal mee. Heerlijk toch.

Don Khone, Don Det of Don Khong?

Sjors en ik hebben het dagelijks een paar keer over deze naam. Waarom? Je hebt drie eilanden (van de zogenaamde 4 000) die bewoonbaar zijn en guesthouses aanbieden. Don Khone, Don Det en Don Khong. Maar hebben we het nou over Don Khone of Don Khong? Het blijft lastig onthouden voor Sjors en ik hoop maar steeds dat we niet op het party-eilandje Don Det terecht komen.

Eind goed, al goed.

We zijn er. Wij slapen vanavond in een heel fijn bed in Don Khone. Een schattig, klein eilandje wat me nu doet denken aan Caye Caulker. Doet tropisch aan en je hebt meteen het gevoel om op je blote voeten te lopen. Het feit is wel dat er zojuist een sprinkhaan tegen mijn oog is gevlogen, terwijl ik aan het typen was, dus god mag weten waar ik met mijn voet op terecht kom wanneer ik mijn slippers ook nog eens thuis laat.

De planning

Omdat we uiteindelijk maar vijf weken weg zijn, hebben we wel een kleine planning. Na wat schuiven, passen en meten, hebben we het geregeld: aanstaande zondag vertrekken we naar Cambodja. Vanuit daar vliegen we den 20e naar Luang Prabang en zorgen we dat we op tijd bij het huwelijk zijn.

Vergeet zeker niet 4 000 islands in te tikken op Google (en druk dan op Afbeeldingen)! Niet om jullie jaloers te maken, maar het is hier zo mooi. Dat valt met geen pen of toetsenbord te beschrijven.

Mooie dingen beleefd, mooie dingen in het vooruitzicht.

Kus.

Reacties

Reacties

Deddie Cool

Yes, daar zijn ze weer. De lekkere reisverhalen. Leest zo heerlijk weg. Vor de verhalen is het jammer dat je maar 5 weken wegblijft.


Wel voorzichtig blijven doen. Geen gladde smalle steile paadjes abseilen of beklimmen !!
Och ja, de machurse weg is ok te smal en gevaarlijk.

mooie foto's van 4000 islands. Slapen jullie in zo'n paalwoning ??

Botsing met een sprinkhaan ?? Traumaheli erbij |? of viel het wel mee.

Weet je al wie er Sinterklaas wordt ipv Bram van der Vlugt??
Neen, je kent hem wel.
even raden

groetjes en xxxxxx en een ferme knuf voor Sjors

O ja, Lucas komt weer bij uit zijn coma en op dat moment ligt z'n vriendje te vozen met die broeder.
Tjonge, jonge.

Nienke

Lieve!!:)
wat schrijven jullie toch ontzettend leuk! heerlijk om te lezen en fantastisch om te horen wat jullie al in zulke korte tijd allemaal mee maken!:) geniet er lekker van! dik verdient zeg ik zo!
hele dikke knuffel Nienke

Corné

Sanne, heb je genoeg Bouillon bij je?;)

Natuurlijk ben ik reuze benieuwd en vind ik het erg leuk om te lezen dat je je ex collega's weer hebt ontmoet.
Zal vast bijzonder zijn geweest om je oude stekkie aan de Mekong te hebben bezocht. Niet te vergeten al die andere plekken waar je een half jaar hebt mogen doorbrengen.
Nu weet je weer dat het echt was!

Wat er allemaal niet kan veranderen in zo'n jaar hè met die airco in de bus..?! Ook Laos staat niet stil.

Erg jaloers op die paalwoning met uitzicht op watervallen! Plaatjes van de 4000 islands liegen er ook niet om!

In Cambodja een bezoek aan Phnom Penh en Angkor? Leuk dat jullie dan weer op tijd terug zijn voor het huwelijk idd.

Ik ga weer even door met sparen en dromen..

Geniet ze!

X

Corné

Desi

Lieve Sanne,

wat een geweldig verhaal heb je weer geschreven! hoe is het inmiddels met je oog? ow jeej wat zou ik het vervelend (en een stoer) verhaal vinden als je half kleurenblind raakt door een sprinkhaan die op een sprookjeseiland tegen je oog aan is gevlogen!

wat een geweldig avontuur hebben jullie toch weer beleefd. Ik krijg echt een glimlach van oor tot oor als ik je zo hoor over chris zegers momenten !

Ik geniet van de foto's die je stuurt en inderdaad, de foto's op google zijn ook onvoorstelbaar (als je er niet bent natuurlijk haha)

Ik zou zeggen droom lekker met je ogen open.. en ik ga morgen mn schoen zetten en liedjes zingen!
hahaha

Heel veel kussen!

Desi

ps. volg je shownieuws?

Kim Kardashian gaat scheiden en Jan Smit is aan het trouwen op St Maarten! Ge makt het mee!

Lisanne

Wat doe je dat toch weer goed. Geniet er van! Maar zoals ik lees doen jullie dat ook!
Oook ik heb t even in google getypt en het ziet er inderdaad ongelooflijk mooi uit! WAAUW!
Veel plezier nog en ik lees t wel weer!
Liefs Lisanne.

Marieke Schonenberg

Hey San en Sjors!!
Ik heb even zitten 'googlen' en het ziet er echt prachtig uit!!!
Ik denk dat ik weet waar ik heen wil :) Vientam en LAOS!! heb er een aantal weken voor dus moet goed komen!

Kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!